Tips til dine radioreklamer

radioSelvom radio ikke længere er den eneste kilde til information og underholdning i de danske hjem, så er der stadig mange danskere som dagligt lytter til radio i Danmark. Et af de tidspunkter vi især lytter til radio er, når vi er på vej til og fra arbejde. Når først du har læst vores tips til radioreklamer, så er næste skridt at tænke hvem der skal stå for produktionen af din radioreklame samt hvor eksponeringen skal forgå. Til dette kan du f.eks. overveje Radioguru (læs mere omkring radioreklamer ved radioguru.dk her). Herunder har vi samlet en række tips, som kan hjælpe dig på vej med din radioreklame.

  1. Udpeg din målgruppe tidligt

Hver radioproduktion skal begynde med en klar forståelse for de lyttende, du ønsker at komme i kontakt med. Skriv således allerede fra starten en kort sætning, som beskriver din ønskede målgruppe i præcise detaljer. Denne sætning bør omfatte alder, køn, bopæl, indkomst samt alle andre hovedkarakteristika, som beskriver din målgruppe. Når du har denne viden, vil du havde nemmere ved at tage kommunikationen med sælgeren fra radiostationen/produktionsselskabet. Herudover vil denne information også kunne benyttes til praktiske valg, som valg af radiostation, valg af tidspunkt etc.

  1. Få kendskab til hvad du køber

De tre vigtigste elementer, når du skal evaluere en række forslag er frekvens, størrelse og prissammensætning. Et vigtigt element er antallet af kundeemner, der vil høre dit budskab. Frekvens er ikke antallet af steder, du kører, men det gennemsnitlige antal gange, dine kundeemner faktisk vil høre dit budskab. Cost-per-action er grundlag for en evaluering af omkostningseffektiviteten af hele indsatsen. CPP er hvad det vil koste at nå 1 procent af din målgruppe, så det er den bedste måde at sammenligne værdien af konkurrerende stationer. Køb tilstrækkelig hyppighed til at sikre dit budskab bliver hørt mindst fire gange.

  1. Kig efter særlige sponsorater.

En stor del af en radiostations indtægter kommer igennem reklame/samarbejde med virksomheder, og der er mindst to måder, du kan udnytte dette. De fleste stationer giver mulighed for at sponsorere nyhederne, vejrudsigter eller andre former for regelmæssige programmer. Som sponsor vil du typisk få yderligere benævnelse f.eks. til events og på deres hjemmeside. Når din annoncering sker på denne måde, så vil dit budskab ofte komme ud i starten af dette program, og succesraten for at budskabet når lytterne er høj.

En anden mulighed du har, er når radiostationen involverer sig med lokalsamfundet ved diverse events etc. F.eks. hvis de sponsorer dette, gengiver begivenheden, eller blot er til stede. Hvis begivenheden er relevant for dig eller din målgruppe, så kan dette også være en rigtig god mulighed for at komme ud med dit budskab.

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *